سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انرژی اتمی فرصت‌ها و تهدید‌ها:

صادق میگلی دیدگاه

انرژی اتمی فرصت‌ها و تهدید‌ها:

با توجه به این موضوع که منابع فسیلی محدود است و از سوی دیگر آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری ایجاد می‌نماید و در  مقایسه با انرژی هسته‌ای، مقدار انرژی کمتری تولید می‌نماید لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و یا انرژی هسته‌ای روز به روز در صنایع و کشورهای صنعتی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

تکنولوژی هسته‌ای  را در واقع می‌توان پیچیده‌ترین تکنولوژی مثال زد که بشر بدان دست یافته است و عبارت است از تکنیکی با آن از انرژی ذرات هسته در صنایع مختلف مثل برق، پزشکی، کشاورزی، نظامی و زمین‌شناسی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از نیروگاه‌های اتمی:

1-      پاکیزه بودن این روش به دلیل عدم تولید آلایندها زیست محیطی و گازه‌های گلخانه‌ای از قبیل ترکیبات کربن و گوگرد.

2-      منابع سوخت فسیلی که در نیروگاه‌های برق قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد پایان‌پذیرند. اما اصلی‌ترین عنصری که در نیروگاه اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد گاز هیدروژن است که جزو منابع تجدید‌پذیر می‌باشد. از این رو با توجه به نیاز رو به رشد مصرف برق در کشور، نیروگاه اتمی به عنوان یک نقطه اتکا به حساب می‌آید.

3-      یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در اقتصاد انرژی مطرح می‌شود موضوع ترکیب انرژی می‌باشد و بر این اساس هیچ کشوری سعی نمی‌کند از لحاظ استراتژیک انرژی مورد نیاز خود را فقط از یک منبع تامین کند حتی اگر آن منبع(مثلاً گاز در ایران) به فراوانی در آن کشور موجود باشد.

4-      یکی از تفاوت‌های اصلی انرژی هسته‌ای و انرژی‌های قدیمی مورد استفاده در سرمایه گذاری اولیه و هزینه‌های پایین راهبری و تعمیرات است. به عنوان مثال یک نیروگاه 1000 مگاواتی فسیلی، به 10 میلیون بشکه نفت یا معادل آن انرژی از سوخت‌های فسیلی دیگر نیاز دارد که اگر بخواهیم از نظر مالی به آن بپردازیم اگر قیمت نفت فروشی ایرا ن را 75 دلار در نظر بگیریم میزان نفت معدنی در این نیروگاه 750 میلیون دلار می‌شود و اگر هزینه تعمیرات و نگهداری آن را هم چیزی در حدود 50 میلیون دلار در سال در نظر بگیریم در مجموع حدوداً 800 میلیون دلار هزینه کل یک نیروگاه فسیلی 1000 مگاواتی است. در حالی که در نیروگاه هسته‌ای بیشترین هزینه صرف ساخت نیروگاه می‌گردد یعنی آورده اولیه ما در فرآیند ساخت زیاد می‌باشد(چیزی در حدود 5 میلیارد دلار) اما زمانی که به بهره‌برداری رسید بیشترین هزینه آن هزینه تعمیر و نگهداری می‌باشد تا هزینه مواد اولیه زیرا هزینه مواد اولیه آن که 30 تن سوخت در سال می‌باشد در بهترین شرایط 30 میلیون دلار می‌باشد.

بنابرین ساخت یک نیروگاه هسته‌ای که عمر مفید آن 15-20 سال است، بسیار با صرفه‌تر از یک نیروگاه فسیلی می‌باشد.

5-      ساخت نیروگاه هسته‌ای از لحاظ دانش فنی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یعنی به گفته یکی از کارشناسان انرژی هسته‌ای میعادگاه تکنولوژی‌های دیگری است. یعنی اگر صنعت هسته‌ای کشور رشد معنادار واقعی و همه جانبه‌ای داشته باشد. با توجه به این که بالاترین محدودیت‌ها و استانداردهای مهندسی در آن به کار رفته است، کل مجموعه‌ی صنعت کشور را با رشد چشمگیری مواجه می‌نماید.

مثلاَْ علاوه بر تولیدبرق ازنیروگاه هسته ای می توان با تاسیس مراکز آموزشی وپرورشی گسترده در کنارآن زمینه تحقیقات علمی وفرهنگی بسیاری به وجود آید.

این مهم در کنار وجود صنایع نفت گاز در استان در معادلات سیاسی کشور می‌شود.

به طور مثال حضور بیش از 1500 نیروی تحصیل کرده در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر که این خود باعث افزایش سطح علمی شهرستان شده زیرا بسیاری از این افراد و بعنوان اساتید دانشگاه ومهندسین نظام  مهندسی استان در حال فعالیت می باشند.

6-      ایمنی بالای تاسیسات از نظر سازمانهای کنترل کیفی بین المللی.       

معایب نیروگاه اتمی :

   1-محصور نمودن روستاهای هلیله وبندرگاه 2-حضور بیش از 1400 مهندس غیربومی در شهرستان و جذب نمودن فقط 100 پرسنل تخصصی از مجموعه‌ی نیروهای توانمند استان (بطور مثال از مجموع 680 بهره بردار آینده نیروگاه فقط 30 نفر استان بوشهری می باشند)3-افزایش قیمت مسکن بدلیل عدم امکان سکونت همه‌ی پرسنل در کمپ مسکونی نیروگاه.

 

 

چند نکته در خصوص نیروگاه اتمی

 

1-باتوجه به رشد سریع اقتصادی و فنی چین و هند نیاز به انرژی در این دو کشور روز به روز افزایش چشمگیری می یابد لذا همانطور که در اخبار می‌بینیم و می‌شنویم این کشورها به اتفاق کره‌جنوبی هر روز در حال امضای قرار داد  و یا  افتتاح مجموعه‌ی جدیدی از نیروگاه‌های اتمی می‌باشند.

مثلاً کره‌جنوبی اخیراً 40درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی هسته‌ای تأمین می‌کند و کمپانی‌های معروفی مثل وستینگ‌هاوس و یا شرکت جنرال الکتریک این نیروگاه‌ها را برای این کشور می‌سازند.

به طور مثال در حال حاضر 18 راکتور در آسیا وجود دارد و 77 راکتور هم در مرحله طرح و پیشنهاد قرار دارد.

به گزارش انجمن جهانی اتمی چین قصد دارد تا سال 2020 با ساخت 30 نیروگاه هسته‌ای توانایی خود را در این زمینه از 6/6 گیگا وات فعلی به 20 گیگا وات برساند.(GW1=MW1000)

ایران درنظر دارد تا سال 2033 تولید برق هسته‌ای خود را به 20 گیگا وات برساند.

در کل جهان هم‌اکنون 440 راکتور اتمی وجود دارد که بیشترین آنها در ایالات متحده آمریکا می‌باشد با 103 راکتور، فرانسه با 59 واحد نیروگاهی، ژاپن 54، روسیه 31، انگلیس 23، کره‌جنوبی 19 و ... .

 


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (3) ، بازدید دیروز: (19) ، کل بازدیدها: (130270)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ